torsdag 21. januar 2010

Permisjon og jobb!

1. februar er dagen Olav får ta ut sin første betalte permisjonsdag. I motsetning til mange har jeg valgt å begynne å jobbe igjen ganske tidlig. I tre måneder fremover skal jeg jobbe tre dager i uken og Olav to. Nå har det seg slik at jeg allerede har hjulpet til litt på jobb i en uke, og kommentarene fra oppegående menn og kvinner er nesten skuffende!

"Åsså gir du fra deg så mye permisjon Hanne. Eg hadde dratt det ut så lenge som eg bare kunne, hadde kje gitt fra meg ein dag av mammepermisjonen min" - jeg har ikke gitt fra meg mammapermisjon, vi har delt foreldrepermisjonen! Jeg er av typen som er en bedre mamma når jeg er i en viss kontakt med voksenverdenen, og det er jeg nå som jeg jobber!

En annen dame sa: "Åh. Har du begynt å jobba igjen. Ja. E ungen i barnehage han då?" Eh, nei. Minsten vår skal da få være hjemme i 12 måneder, men store deler av de månedene skal være med faren, for han har faktisk en far. Slik mange kommenterer så skulle man ikke tro at far kan være en like god omsorgsperson som mor, men det kan han altså. Spør meg til sommeren, og jeg tror jeg sier det samme!

Ja til tredeling av permisjon og kraftig økning i antallet totale uker!

4 kommentarer:

  1. Vi har en lang vei å gå før vi har likestilling i praksis på dette området gitt. Far blir forbausende ofte undervurdert som omgsorgsperson! Jeg er samme type mamma som deg - fungerer best også i mammarollen om jeg får være i jobb og få stimuli der også. Eneste grunnen til at jeg tok hoveddelen av foreldrepermisjonen med minsta var økonomi, ellers hadde vi valgt nøyaktig samme løsning som dere. Eldsta var hjemme med pappa'n fulltid fra jeg gikk tilbake til studier da hun var 4-5mnd - og det var ikke HELT enkelt å forklare omverdenen!

    SvarSlett
  2. Ja, det er endel økonomiske aspekter å ta hensyn til! Det var jo mye av grunnen til at Olav ikke var hjemme noe med Sigrid. Siden jeg ikke hadde opparbeidet rett til permisjon, så fikk ikke han heller :(

    Jeg skulle ønske far kunne opparbeide sin rett på permisjon på samme premissene som mor. Altså, hvis far har jobbet 6 av de siste 10 månedene før fødsel, så har han samme rett på permisjon som mor ;)

    SvarSlett
  3. Åh, jeg kunne ikke vært mer enig!

    SvarSlett
  4. Jeg er også veldig glad i jobbe samtidig som jeg er mor :)
    Er skikkelig på jakt etter inspirerende mødre som deg!
    Stå på du:)

    SvarSlett